17. Souborové formáty grafických dat - bitmapové
Opakování
- import tabulky do Excelu - oddělovač Tab
Zápis:
16. Pololetní opakování
17. Grafické souborové formáty - bitmapy
**Komprimované ztrátově:**
- jpg - pro fotografie
**Komprimované bezztrátově:**
- png - podpora průhlednosti
- gif - podpora animací
**Editační software:**
- Adobe Photoshop, GIMP
Teorie
- viz prezentace PGR - rozdělení bitmapová/vektorová grafika -
obr.
Základy fotografování
- konstrukce digitálního
fotoaparátu - světlo dopadající přes optiku
(objektiv) na snímač
CMOS nebo CCD v těle fotoaparátu,
rozdělení:
- bez výměnného objektivu - kompakty, mobily
- s výměnnými objektivy - zrcadlovky -
obr., bezrcadlovky - porovnání
-
parametry snímače - rozlišení v Mpx,
fyzická velikost (APS-C, full frame, středoformát)
- parametry objektivů
- ohnisková
vzdálenost (malá = širokoúhlý objektiv, velká = teleobjektiv) -
určuje zorný úhel, zoom
(přiblížení = změna ohn. vzd.), min.
clona (světelnost),
optická stabilizace
- základní parametry při vzniku fotografie:
- zaostření (focus -
auto/manuál)
- doba osvětlení snímače (expozice, zajišťuje
závěrka
-
animace)
- velikost světelného otvoru v objektivu (ozn. f, světelnost,
zajišťuje clona) - ovlivňuje hloubku ostrosti,
bokeh (rozmazání
pozadí)
- citlivost snímače (ISO, zesílení
signálu ze snímače)
- přenos fotky do počítače - USB, wifi (cloud), čtečka karet
Bitmapové formáty souborů
- komprimované ztrátově -
JPG -
nejpoužívanější formát pro fotografie na webu, při ukládání se volí
stupeň komprese
(větší komprese = menší kvalita)
- komprimované bezztrátově - grafika se
souvislými jednobarevnými plochami
-
PNG
- 3x8=24-bitová barva, stupně průhlednosti (alfa kanál)
- GIF - 256
barev (paleta),
animace
- modernější kombinace -
HEIF,
WEBP
- nekomprimované -
RAW - data
ze snímače fotoaparátu, různé přípony podle výrobce fotoaparátu
Parametry bitmapového obrázku - viz
podrobnosti ve vlastnostech souboru
- velikost v pixelech, rozlišení
v dpi, počet barev,
kódování barev (RGB pro monitory/CMYK pro tisk)
Editační software - Windows - nouzově Malování
- Print Screen (s Alt jen okno) - otisk obrazovky, ořez
GIMP - freeware, základy editace fotky
- Edit - Preferences - Interface - Theme, Icon theme
- Obrázek - režim, velikost plátna, škálovat, metadata
- Nástroje - Nástroje výběru - přidávání se Shift, ubírání s Ctrl
- Vybrat - nic, invertovat
- Nástroje - Nástroje transformace - přesun, ořez, otočení, jednotná
transformace (narovnání svislic)
- Barvy - jas, kontrast, úrovně (histogram)
- Nástroje - Nástroje
malování - klonování (retušování)
- Vrstvy, vodítka
- Export do jiného
formátu - Soubor - Export
- Vložení obrázku do Wordu
Cvičení - editace obrázků
-
Kabátův kopec.jpg - oprava svislic (jednotná transformace), ořez,
škálování
-
zemekoule.gif - ukázka animace
-
Santa.jpg - přidat alfa kanál, odstranit pozadí, retušování (např.
obočí), úrovně, pak vložit do Excelu
Pozn. endianita
- pořadí zápisu bytů - little endian (nižší vyšší), big endian (vyšší nižší)
Cvičení - analýza formátů - zobrazovat v hexadec.
zobrazení - zapisovat do Excelu
- JPG
- Santa.jpg
- v kontejneru JFIF se JPG skládá ze segmentů začínajících
2-bytovou značkou (marker = ff01 až fffe) následovanou 2-bytovou velikostí
segmentu (tedy max. velikost = 65535) -
popis,
používá se big endian, příklady markerů (hledat v souboru ff v
binary mode):
- SOI (ffd8), EOI (ffd9) - úvodní a koncová značka souboru (ověřit v
hexad. zobr.)
- APP0 (ffe0) - identifikační segment - 2 byty značka, 2 byty
délka segmentu, "JFIF", verze, rozlišení atd. - nemusí být
přítomen
- APP1 (ffe1) - metadata -
EXIF - viz Podrobnosti ve vlastnostech souboru
- zjistit velikost segmentu
- najít úsek "<x:xmpmeta" až "</x:xmpmeta>", označit,
zkopírovat a vložit do nového souboru
- nahradit mezeru koncem řádku (v dialogu zadat
Ctrl+Enter, pak tlačítko replace all)
- zjistit clonu, čas, atd., vel. obrázku
(PixelXDimension)
- řádky začínající exif: vložit do Wordu
- SOS (ffda) - obrazová data
- PNG
- Muchomůrka.jpg v GIMPu exportovat do formátu png -
Muchomůrka.png
-
hlavička 8 bytů
(vždy stejná)
- analýza znaků v hlavičce (.PNG, pak CR LF), vypsat png soubor v příkazovém řádku
- type *.png
- datové bloky (chunky)
- 4 B délka dat chunku (bez délky a názvu), 4 B název (např. IHDR),
data, 4 B kontrolní součet CRC-32 pro název a data, pozn. používá se
big endian
- první chunk IHDR (délka 13 B) - 4 B šířka, 4 B výška obrázku
- ověřit CRC-32 např.
zde - zadat ve tvaru 0x49 0x48 ... (včetně IHDR) -
zkopírovat z PSPadu, doplnit 0x
- IDAT - data
- ověřit koncový chunk IEND
- GIF - zemekoule.gif
- hlavička
- 6B verze gifu
- 2B šířka, 2B výška obrázku - pořadí bytů je nižší vyšší (little
endian!)