8. Síťová zařízení na vrstvě 3 (routery)
Opakování - zařízení na vrstvách 1, 2 - huby, switche - viz předchozí zápis
Teorie
Router (směrovač)
- síťové zařízení tvořící rozhraní mezi sítěmi
- pracuje až na internetové vrstvě 3 - pro rozhodnutí
na které rozhraní posílat data (směrování) používá IP adresy
sítě - obr.
- na linkové vrstvě 2 má rozhraní typu Ethernet (pracující s MAC
adresami) nebo sériová rozhraní používající PPP (Point-to-Point
Protocol) - např. pro přímé spojení mezi routery (bez použití MAC adres)
- obr.
- pro rozhodování při směrování používá směrovací tabulku,
ve které je zapsáno jaká síť (resp. IP adresa sítě) je za daným portem -
obr. příkladu dvou sítí
Jak router 10.1.1.100 pracuje v rámci stejné sítě (pro
zjednodušení použity huby, MAC adresy nahrazeny písmeny):
- na počítači 10.1.1.1 je spuštěn příkaz ping 10.1.1.2 -
logickým součinem zdrojové a cílové IP adresy (v rozsahu masky
/24) zdrojové PC zjistí, že cíl je ve stejné síti a může s ním
komunikovat lokálně bez výchozí brány
- vrstva 3 předá data vrstvě 2 - pro poslání dat Ethernetem je třeba
znát MAC adresu 10.1.1.2 - zajistí to AddressResolutionProtocol
(prohlédne aktuální cache a když tam 10.1.1.2 není, pošle broadcast s
dotazem na MAC adresu) - obr.
- Pozn. v cmd lze vypsat obsah ARP cache příkazem arp -a
- router 10.1.1.100 data zpracuje a zahodí
(IP adresa v dotazu není jeho) - router nepřeposílá/nesměruje data na
další rozhraní - cílová IP adresa patří do sítě 10.1.1.0 -
obr.
- PC 10.1.1.2 data zpracuje a (protože cílová IP
adresa je stejná jako jeho adresa) pošle kladnou odpověď
se svojí MAC adresou, kterou si 10.1.1.1 uloží so své aktuální ARP
tabulky - obr.
- Pozn. odpověď dostane i router, ale není pro něj, tak ji zahodí
- PC 10.1.1.1 tedy zjistil MAC cíle a může odeslat ping 10.1.1.2 s
vyplněnou vrstvou 2 - obr. (pozn.
router data zase zahodí)
- PC 10.1.1.2 ping přijme a zpracuje ho (ICMP) a pošle odpověď (echo
reply) - vysledkem je úspěšný ping - obr.
Jak router 10.1.1.100 pracuje mezi 2 sítěmi:
- na počítači 10.1.1.1 je spuštěn příkaz ping 10.1.2.1
- PC 10.1.1.1 zjistí, jestli cíl je ve stejné síti pomocí logické
operace AND mezi zdrojovou a cílovou IP - porovnávají
se jen bity v masce sítě (/24) - obr.
- výsledkem je, že PC nejsou ve stejné síti, tedy
data budou zaslána prostřednictvím výchozí brány
(routeru 10.1.1.100), za kterou je cílová síť
- PC ověří pomocí ARP, jestli zná MAC výchozí brány (v cache) a když
nezná, tak se dotáže broadcastem, jaká je MAC na IP adrese brány
10.1.1.100 - obr.
- Brána 10.1.1.100 odpoví kladně a PC 10.1.1.1 pak zná MAC brány (PC
10.1.1.2 mezitím vždy zahazuje data) -
obr.
- !!! PC 10.1.1.1 pošle ping s uvedenou vzdálenou IP
adresou 10.1.2.1 (vrstva 3), ale ve framu na vrstvě 2 je uvedena
MAC adresa lokální výchozí brány -
obr.
- Router po přijetí dat hledá ve své směrovací tabulce,
do které sítě patří cílové PC 10.1.2.1, resp. na které rozhraní má data
přeposlat - obr.
- Po nalezení správného rozhraní router zjišťuje, jestli zná MAC cíle
a pokud nezná zase vysílá ARP broadcast s dotazem -
obr.
- PC 10.1.2.1 odpoví - obr. - a
router může přeposlat data s uvedením MAC adresy na vrstvě 2 -
obr. (IP zdroje je stále 10.1.1.1)
- PC 10.1.2.1 odpovídá na ping (echo reply) - zjistí, jestli je cíl ve
stejné síti, a když není posílá odpověď přes výchozí
bránu 10.1.2.100 - obr. (cílová MAC
je routeru, ale cílová IP je 10.1.1.1)
- Router zjistí ve směrovací tabulce rozhraní, za
kterým je síť 10.1.1.0 - obr. a
přepošle tam data
- PC 10.1.1.1 přijme odpověď - ping je úspěšně
dokončen - obr.
- Shrnutí - na vrstvě 2 se MAC adresy ve framu přepisují při každém
hopu vždy podle nejbližších komunikujících zařízení, zatímco na
vrstvě 3 v paketu zdrojová a cílová adresa zůstávají (pokud se nepoužívá
NAT) - obr.
Cvičení
- router - ukázka webového rozhraní, zálohování routeru
- smart switch (na vrstvě 3) - ukázka webového rozhraní
PacketTracer - Physical Workspace
- Help - Contents -
Physical Workspace
- Help - Tutorials -
Physical Workspace
- úrovně Intercity, City, Building, Wiring Closet, Rack
(pro patch panely, switche, routery) a
Table (pro PC) - ikony vpravo nad pracovní plochou
- táhnutím přesun objektu, kliknutím přechod na nižší úroveň, návrat
na předchozí úroveň Alt+Left
- Možno přidat mřížku s měřítkem, obrázek do pozadí
- Zařízení přidávaná v logickém prostoru jsou automaticky umísťovaná
ve fyzickém prostoru (a naopak)
- Logical Workspace - vytvořit síť 2x PC, switch 2960-24TT, propojení
drátem (přidávat zařízení lze i v fyzickém prostoru)
- Physical Workspace - přejít na rack pomocí Navigation Panel
- je vidět patch panel a switch (lze
je přesunovat v rámci racku)
- u switche je vidět obsazení portů - kabely lze přepojovat do
jiných portů
- Na úrovni Wiring Closet je možno Create New
Rack a Create New Table
- Objekty lze pak přesunovat pomocí Navigation Panelu
- např. PC do Table
- Kabely na úrovni Building
- lze je "ohýbat" vkládáním Bend pointů
myší,
- spojovat do skupin přesunem bend pointů na sebe,
- měnit jejich barvu
- kontrolovat jejich délku (ukázáním na kabel myší)