27.2. Metody programování robotu

Programuje se koncový prvek robotu - časový průběh polohy a natočení, rychlost pohybu, svírání chapadel, spouštění operací, prodlevy apod.
Metody se mohou kombinovat i v rámci jednoho programu
Play-back Teach-in Off-line
Obr. foto  
A) Metoda play-back (opakované přehrávání)
Obsluha ručně vede koncový prvek robotu a řídící systém v daném intervalu (např. 20 ms) zaznamenává  průběh dráhy včetně rychlosti pohybu
Robot podle zaznamenaného programu je schopen pohyby znovu přehrát = play-back
Vlastnosti:
  rychlé vytvoření programu, použití při menších nárocích na přesnost - u stříkání barev
opakování pohybu není zcela přesné – rameno je jinak zatíženo, části programu se mění obtížně (jednodušší je program znovu nahrát), obsluha se na nepřístupná místa nemusí dostat (ale sám robot by se tam dostal))
B) Metoda teach-in (postupné učení)
Robot je postupně naváděn obsluhou prostřednictvím obslužného panelu nebo joysticku do požadovaných  pozic – souřadnice přesně vyladěných poloh a orientace úchopu jsou ukládány do paměti - foto
Vlastnosti: vyšší přesnost, nižší rychlost programování
při programování se programátor pohybuje v pracovním prostoru robotu - obr. – je nutno  dodržovat bezpečnostní předpisy a stavět se tak, aby se dalo před ramenem uhnout; obslužný panel musí umožňovat rychlé nouzové zastavení robotu
C) Off-line programování
Program je zapsán pomocí příkazů programovacího jazyka ve vývojovém softwaru (např. ABB RobotStudio) - většinou na PC s možností grafické simulace pohybu (obr.) - a pak přenesen do ŘS robotu - schéma
Příkazy svými názvy vyjadřují požadované činnosti (např. MOVE) – každý výrobce používá svůj jazyk
Pomocí off-line programování lze s výhodou upravit i programy vytvořené metodami Play-back a Teach-in
Opakování - Roboty
Slovník - konstrukce a řízení robotů
1 řízené elektromotory pro pohony robotů, CNC strojů servomotory
2 Elektromotory, které se otáčí po krocích (převádí impulsy na úhly pootočení) jsou motory krokové
3 Elektromotory pro přímočarý pohyb jsou elektromotory lineární
4 Převodovka s eliptickým unášecím kotoučem je převodovka harmonická
5 Koncový prvek robotu - uchopovací mechanismus efektor
6 Přírůstkové odměřování (na principu přičítání a odečítání jednotek) je jinak odměřování inkrementální
7 odměřování, u kterého se měří přímo poloha koncového prvku je odměřování přímé
8 průběžné počítání souřadnic mezilehlých bodů při řízení pohybu robotu interpolace
9 Přepočet souřadnic při řízení pohybu robotu transformace
10 U lineární interpolace má požadovaná dráha mezi zadanými body tvar přímky
11 Metoda programování robotu Play-back znamená česky opakované přehrávání
Křížovka
Roboty, které se mohou volně přemísťovat jsou roboty:           L      
Průběžné počítání souřadnic mezilehlých bodů při řízení pohybu robotu:       T                  
Přepočet souřadnic při řízení pohybu robotu:                     A    
Převodovka s eliptickým unášecím kotoučem je převodovka:                   K  

Koncový prvek robotu - uchopovací mechanismus:             O  
Elektromotory, které se otáčí po krocích (převádí impulsy na úhly pootočení) jsou motory:           O      
Elektromotory pro přímočarý pohyb jsou elektromotory:           Á        
Přírůstkové odměřování (na principu přičítání a odečítání jednotek) je jinak odměřování:         R                    
Udržování požadované hodnoty veličiny (např. tlaku, teploty):               C    
Metoda programování robotu Play-back znamená česky opakované:           R            
Nejpoužívanější paralelní robot pro balicí linky je robot typu: