↔ | Programuje se koncový prvek robotu - časový průběh polohy a natočení, rychlost pohybu, svírání chapadel, spouštění operací, prodlevy apod. |
↔ | Metody se mohou kombinovat i v rámci jednoho programu |
Play-back | Teach-in | Off-line |
---|---|---|
↔ | Obsluha ručně vede koncový prvek robotu a řídící systém v daném intervalu (např. 20 ms) zaznamenává průběh dráhy včetně rychlosti pohybu | |
↔ | Robot podle zaznamenaného programu je schopen pohyby znovu přehrát = play-back | |
↔ | Vlastnosti: | |
↔ | rychlé vytvoření programu, použití při menších nárocích na přesnost - u stříkání barev | |
↔ | opakování pohybu není zcela přesné – rameno je jinak zatíženo, části programu se mění obtížně (jednodušší je program znovu nahrát), obsluha se na nepřístupná místa nemusí dostat (ale sám robot by se tam dostal)) |
↔ | Robot je postupně naváděn obsluhou prostřednictvím obslužného panelu nebo joysticku do požadovaných pozic – souřadnice přesně vyladěných poloh a orientace úchopu jsou ukládány do paměti - foto |
↔ | Vlastnosti: vyšší přesnost, nižší rychlost programování |
↔ | při programování se programátor pohybuje v pracovním prostoru robotu - obr. – je nutno dodržovat bezpečnostní předpisy a stavět se tak, aby se dalo před ramenem uhnout; obslužný panel musí umožňovat rychlé nouzové zastavení robotu |
↔ | Program je zapsán pomocí příkazů programovacího jazyka ve vývojovém softwaru (např. ABB RobotStudio) - většinou na PC s možností grafické simulace pohybu (obr.) - a pak přenesen do ŘS robotu - schéma |
↔ | Příkazy svými názvy vyjadřují požadované činnosti (např. MOVE) – každý výrobce používá svůj jazyk |
↔ | Pomocí off-line programování lze s výhodou upravit i programy vytvořené metodami Play-back a Teach-in |
1 | řízené elektromotory pro pohony robotů, CNC strojů | servomotory |
2 | Elektromotory, které se otáčí po krocích (převádí impulsy na úhly pootočení) jsou motory | krokové |
3 | Elektromotory pro přímočarý pohyb jsou elektromotory | lineární |
4 | Převodovka s eliptickým unášecím kotoučem je převodovka | harmonická |
5 | Koncový prvek robotu - uchopovací mechanismus | efektor |
6 | Přírůstkové odměřování (na principu přičítání a odečítání jednotek) je jinak odměřování | inkrementální |
7 | odměřování, u kterého se měří přímo poloha koncového prvku je odměřování | přímé |
8 | průběžné počítání souřadnic mezilehlých bodů při řízení pohybu robotu | interpolace |
9 | Přepočet souřadnic při řízení pohybu robotu | transformace |
10 | U lineární interpolace má požadovaná dráha mezi zadanými body tvar | přímky |
11 | Metoda programování robotu Play-back znamená česky opakované | přehrávání |
Roboty, které se mohou volně přemísťovat jsou roboty: | L | ||||||||||||||
Průběžné počítání souřadnic mezilehlých bodů při řízení pohybu robotu: | T | ||||||||||||||
Přepočet souřadnic při řízení pohybu robotu: | A | ||||||||||||||
Převodovka s eliptickým unášecím kotoučem je převodovka: | K |
Koncový prvek robotu - uchopovací mechanismus: | O | |||||||||||||
Elektromotory, které se otáčí po krocích (převádí impulsy na úhly pootočení) jsou motory: | O | |||||||||||||
Elektromotory pro přímočarý pohyb jsou elektromotory: | Á | |||||||||||||
Přírůstkové odměřování (na principu přičítání a odečítání jednotek) je jinak odměřování: | R | |||||||||||||
Udržování požadované hodnoty veličiny (např. tlaku, teploty): | C | |||||||||||||
Metoda programování robotu Play-back znamená česky opakované: | R | |||||||||||||
Nejpoužívanější paralelní robot pro balicí linky je robot typu: |