27.1.1. Interpolace

a) Lineární b) Kruhová c) Křivková d) Neřízená
a) Lineární interpolace
požadovaná dráha mezi zadanými body je přímka
skutečná dráha se od přímky mírně odchyluje vlivem rušivých vlivů (třením, setrvačností)
ŘS průběžně řídí všechny osy tak, aby odchylka od ideální dráhy byla co nejmenší
Průjezd míst s ostrou změnou směru pohybu může být - obr.
  a1) přesný – pro montáže, svařování, nutná menší rychlost, při větší rychlosti dochází ve zlomu ke chvění a trhavému pohybu (hrozí ztráta uchopené součásti)
a2) korigovaný průjezd – řídící systém zaoblí přechod zlomu po oblouku – průjezd je plynulý, může být rychlejší, ale uzlový bod se neprojede přesně - obr. vlivu rychlosti na nepřesnost
b) Kruhová interpolace
dráha mezi mezi zadanými body je kružnice (ve skutečnosti je dráha tisícihran)
musí být zadán třetí průchozí bod nebo střed kružnice nebo poloměr

c) Křivková interpolace
dráha mezi mezi zadanými body je křivka (spline) s požadovaným průběhem
používá se u specializovaných robotů pro složitější pohyby nástroje - např. kmitání při svařování - obr.
d) Pohyb z bodu do bodu (PTP = point to point)
dráha mezi mezi zadanými body není řízená - je těžko předvídatelná - většinou křivka
řízení je nejjednodušší, používá se pro rychlé přípravné pohyby ve volném prostoru, kde nehrozí kolize
příklad dráhy koncového prvku při otáčení v jedné ose a zároveň výsuvu ruky - obr.