Fáze 2: Opakování učiva - vyberte z rozbalovacích seznamů správné pojmy. Výsledný kód po doplnění všech pojmů zkopírujte podle pokynů učitele.


 


6.3. Průtokové (redukční, škrtící) ventily

Mění průtok vzduchu průtočného průřezu
Používají se pro řízení válců resp. pneumotorů
Pevný ventil Stavitelný v. Zpětný škrtící v. Zpětný škrtící v. - řez
A průtok
B pr.
1 stavěcí
2 redukce
3 ventil
souhrnný obr.    foto SMC řez
Rozdělení:
a) ventily mají neměnné zúžení
b) v. mají nastavitelné zúžení pomocí stavěcího
c) škrtící ventil v jednom směru průtok , v opačném směru je průtok bez (=kombinace zpětného ventilu a stavitelného škrtícího ventilu)
Řízení rychlosti: jednočinného válce dvojčinného válce v 1 a 2 směrech
1A
1V zpětný ventil
1S ventil (vlevo 3/2, vpravo 4/2)
P
souhrnný obr. animace varianty s jedním ventilem
Řízení rychlosti:
a) u jednočinných válců rychlost vysunování se řídí redukcí vzduchu škrtícím ventilem - obr.
zpětný pohyb válce není řízen - je rychlý (vypouštění vzduchu díky zpětnému ventilu škrceno)
b) u dvojčinných válců rychlost se řídí většinou redukcí vzduchu (odvzdušňování) - zpětný ventil je otočen naopak - na obr.X je řízen válec jen v jednom směru - při
pro řízení v obou směrech se použijí dva škrtící ventily - obr.Y - rychlost vysunování se řídí ventilem , rychlost zasunování
rychlost pístu pak může být v jednotlivých směrech nastavena
škrtící ventily by měly být válci co (škrtící ventil se může montovat přímo k válci bez hadice)