Fáze 1: Učivo pro samostudium
Pozn. některé odkazy na multimédia nejsou funkční z důvodu omezení kapacity úložiště
6.3. Průtokové (redukční, škrtící) ventily
↔ |
Mění průtok vzduchu zúžením průtočného průřezu |
↔ |
Používají se pro řízení rychlosti válců resp.
otáček
pneumotorů |
- Zmenšením průřezu v průtokovém ventilu může vzniknout přetlak - ten se v rozvodu reguluje tlakovým regulačním ventilem, který udržuje konstantní pracovní tlak
Pevný ventil |
Stavitelný v. |
Zpětný škrtící v. |
Zpětný škrtící v. - řez |
|
|
|
|
A |
plný průtok |
B |
snížený pr. |
1 |
stavěcí šroub |
2 |
redukce |
3 |
zpětný ventil |
souhrnný obr. |
|
foto |
SMC řez |
Rozdělení:
a) |
Pevné ventily |
↔ |
mají neměnné zúžení |
b) |
Stavitelné v. |
↔ |
mají nastavitelné zúžení pomocí stavěcího
šroubu |
c) |
Zpětný škrtící ventil |
↔ |
v jednom směru průtok
omezuje, v opačném směru je průtok bez
omezení
(=kombinace zpětného ventilu a stavitelného škrtícího ventilu) |
Řízení rychlosti:
a) |
u jednočinných válců |
↔ |
rychlost vysunování se řídí redukcí
přívodu vzduchu
škrtícím ventilem
- obr. |
↔ |
zpětný pohyb válce není řízen - je rychlý (vypouštění vzduchu
není
díky zpětnému ventilu škrceno) |
b) |
u dvojčinných válců |
↔ |
rychlost se řídí většinou redukcí
vypouštění vzduchu
(odvzdušňování) - zpětný ventil je otočen naopak - na obr.X je řízen
válec jen v jednom směru - při
vysouvání |
↔ |
pro řízení v obou směrech se použijí dva škrtící ventily -
obr.Y - rychlost vysunování se řídí ventilem
1V1, rychlost zasunování
1V2 |
↔ |
rychlost pístu pak může být v jednotlivých směrech nastavena
rozdílná |
↔ |
škrtící ventily by měly být válci co
nejblíž (škrtící ventil
se může montovat přímo k válci bez hadice) |
- Pozn. Rychlosti válců jsou vždy závislé také na
zatížení
(při změně zatížení nelze dosáhnout rovnoměrné rychlosti pístu).
- U 5-cestných ventilů lze provádět řízení rychlosti i umístěním škrtících ventilů za 5-cestný ventil (nemusí tam být zpětné ventily) -
obr.
Odkaz pro opakování (fáze 2)