Fáze 1: Učivo pro samostudium

Pozn. některé odkazy na multimédia nejsou funkční z důvodu omezení kapacity úložiště


6.3. Průtokové (redukční, škrtící) ventily

Mění průtok vzduchu zúžením průtočného průřezu
Používají se pro řízení rychlosti válců resp. otáček pneumotorů
Pevný ventil Stavitelný v. Zpětný škrtící v. Zpětný škrtící v. - řez
A plný průtok
B snížený pr.
1 stavěcí šroub
2 redukce
3 zpětný ventil
souhrnný obr.    foto SMC řez
Rozdělení:
a) Pevné ventily mají neměnné zúžení
b) Stavitelné v. mají nastavitelné zúžení pomocí stavěcího šroubu
c) Zpětný škrtící ventil v jednom směru průtok omezuje, v opačném směru je průtok bez omezení (=kombinace zpětného ventilu a stavitelného škrtícího ventilu)
Řízení rychlosti: jednočinného válce dvojčinného válce v 1 a 2 směrech
1A válec
1V zpětný škrtící ventil
1S cestný ventil (vlevo 3/2, vpravo 4/2)
P kompresor
souhrnný obr. animace varianty s jedním ventilem
Řízení rychlosti:
a) u jednočinných válců rychlost vysunování se řídí redukcí přívodu vzduchu škrtícím ventilem - obr.
zpětný pohyb válce není řízen - je rychlý (vypouštění vzduchu není díky zpětnému ventilu škrceno)
b) u dvojčinných válců rychlost se řídí většinou redukcí vypouštění vzduchu (odvzdušňování) - zpětný ventil je otočen naopak - na obr.X je řízen válec jen v jednom směru - při vysouvání
pro řízení v obou směrech se použijí dva škrtící ventily - obr.Y - rychlost vysunování se řídí ventilem 1V1, rychlost zasunování 1V2
rychlost pístu pak může být v jednotlivých směrech nastavena rozdílná
škrtící ventily by měly být válci co nejblíž (škrtící ventil se může montovat přímo k válci bez hadice)

Odkaz pro opakování (fáze 2)