Slovník - pohony
1 |
Pneumatické válce mění energii stlačeného vzduchu na pohyb |
přímočarý |
2 |
Pneumatické válce poháněné jen v jednom směru jsou válce |
jednočinné |
3 |
Pneumatické válce poháněné jen v obou směrech jsou válce |
dvojčinné |
4 |
Pístní tyči se říká jedním slovem |
pístnice |
5 |
Zpětný pohyb jednočinného válce zajišťuje |
pružina |
6 |
Existují také pneumatické válce, u kterých je místo pístu pružná |
membrána |
7 |
U pneumatických válců bez pístní tyče bývá přenos pohybu mechanický nebo |
magnetický |
8 |
U pneumatických válců bez pístní tyče s magnetickou vazbou je válec
uzavřen hermeticky, tedy |
vzduchotěsně |
9 |
Tlumení pístu v koncové poloze pneumatického válce může zajistit vzduchový |
polštář |
10 |
Pneumatické válce spojené vedle sebe tvoří spojení |
paralelní |
11 |
Pneumatické válce napojené za sebou (tzv. tandem) tvoří spojení |
sériové |
12 |
Pneumatický válec, který může dosáhnout více poloh je válec |
vícepolohový |
13 |
U lamelového pneumotoru je rotor uložen excentricky, tedy |
výstředně |
14 |
Změně směru otáček se cizím slovem řekne |
reverzace |
15 |
Regulace otáček pneumotorů se provádí zúžením průřezu přívodu vzduchu,
tedy |
škrcením |
16 |
U kyvných hřebenových pohonů zapadá hřeben do |
pastorku |
Technologický postup
A |
↔ |
U hlavy válce (A) se do předního víka (1) nalisuje vodící pouzdro
(2). Potom se nalisuje těsnící a stírací kroužek (3) a zajistí se
pojistným kroužkem (4). |
↔ |
Tlumící těsnící manžeta (5) se vmáčkne do předního víka. Do drážky
víka se umístí namazaný těsnící kroužek (6). |
B |
↔ |
Dno válce (B) se skládá ze zadního víka (7), těsnící manžety (5) a
těsnícího kroužku (6). Montuje se podobně jako skupina A. |
C |
↔ |
Skupina C obsahuje díly pevně spojené s pístem (10). Na osazený
konec pístní tyče (9) se nasadí tlumící píst (8). Potom se našroubuje na
konec pístní tyče další tlumící píst (11) a utáhne momentovým klíčem. |
A+B+C |
↔ |
Na válec (12) se nasadí příruby (13) a pojistné kroužky (14) do
drážek na obvodu. Po zasunutí pístu do válce se vsune přední víko. |
↔ |
Přední víko se fixuje čtyřmi šrouby (15). Na závěr se nasadí na
válec zadní víko (B) a přišroubuje se k přírubě. |
↔ |
Po kontrole volného chodu pístu se po zašroubování šroubů tlumení
(16) provádí zkouška těsnosti. Po ní se nastaví šrouby tlumení dojezdů. |