5.3. Kyvné pohony

pneumatické pohony s mechanicky omezeným úhlem otáčení
Použití: manipulátoy, roboty - otáčení, obracení prvků (zápěstí) - obr., armatury - otevírání klapek a ventilů, otvírání dveří - obr., varianta s válcem
Kyvný křídlový pohon Kyvný hřebenový pohon
1 - vzduch, 2 - křídlo na hřídeli, 3 - komora, 4 - pryžový doraz, foto, barevný obr., animace 1 - vzduch, 2 - ozubený hřeben + píst, 3 - pastorek + hřídel, foto, rozšířený obr., barevný obr., 2 hřebeny

a) Kyvné křídlové pohony

Vzduch působí na plochu křídla (lamely, lopatky) spojeného s hřídelí (animace)
výhody: nemají mechanický převod, jednoduchost
nevýhody: křídlo musí být utěsněno => ztráty třením, při netěsnosti mezi křídlem a komorou – větší ztráty vzduchu
rozsah kyvného úhlu běžně až 270°

b) Kyvné hřebenové pohony

vzduch tlačí na píst spojený s hřebenem, který svým pohybem přes ozubení otáčí pastorkem
umožňují dosáhnout větších kroutících momentů
rozsah kyvu většinou do 180°
Opakování - pohony:
Slovník - pohony
1 Pneumatické válce mění energii stlačeného vzduchu na pohyb přímočarý
2 Pneumatické válce poháněné jen v jednom směru jsou válce jednočinné
3 Pneumatické válce poháněné jen v obou směrech jsou válce dvojčinné
4 Pístní tyči se říká jedním slovem pístnice
5 Zpětný pohyb jednočinného válce zajišťuje pružina
6 Existují také pneumatické válce, u kterých je místo pístu pružná membrána
7 U pneumatických válců bez pístní tyče bývá přenos pohybu mechanický nebo magnetický
8 U pneumatických válců bez pístní tyče s magnetickou vazbou je válec uzavřen hermeticky, tedy vzduchotěsně
9 Tlumení pístu v koncové poloze pneumatického válce může zajistit vzduchový polštář
10 Pneumatické válce spojené vedle sebe tvoří spojení paralelní
11 Pneumatické válce napojené za sebou (tzv. tandem) tvoří spojení sériové
12 Pneumatický válec, který může dosáhnout více poloh je válec vícepolohový
13 U lamelového pneumotoru je rotor uložen excentricky, tedy  výstředně
14 Změně směru otáček se cizím slovem řekne reverzace
15 Regulace otáček pneumotorů se provádí zúžením průřezu přívodu vzduchu, tedy škrcením
16 U kyvných hřebenových pohonů zapadá hřeben do pastorku
Křížovka č.1
Tlak způsobený hmotností vzduchu je tlak:       M                  
Regulace otáček pneumotorů se provádí zúžením průřezu přívodu vzduchu, tedy:                 M  
U lamelového pneumotoru je rotor uložen excentricky, tedy :                 N  
U pneumatických válců bez pístní tyče s magnetickou vazbou je válec uzavřen hermeticky, tedy:     Z                    
Pneumatické válce poháněné jen v jednom směru jsou válce:               I        

Křížovka č.2
Pneumatické válce napojené za sebou (tzv. tandem) tvoří spojení:       R          
Existují také pneumatické válce, u kterých je místo pístu pružná:         B        
Změně směru otáček se cizím slovem řekne:           R          

Cvičení 9: Doplňte do kusovníku názvy součástí a počty podle technologického postupu montáže válce
Kusovník
Poz. Název Mn.   Poz. Název Mn.
1 přední víko 1   9 pístní tyč 1
2 vodící pouzdro 1   10 píst 1
3 těsnící a stírací kroužek 1   11 tlumící píst 1
4 pojistný kroužek 1   12 válec 1
5 tlumící těsnící manžeta 2   13 příruba válce 2
6 těsnící kroužek 2   14 pojistný kroužek 2
7 zadní víko 1   15 válcový šroub 4
8 tlumící píst 1   16 šroub tlumení 2
Technologický postup
A U hlavy válce (A) se do předního víka (1) nalisuje vodící pouzdro (2). Potom se nalisuje těsnící a stírací kroužek (3) a zajistí se pojistným kroužkem (4).
Tlumící těsnící manžeta (5) se vmáčkne do předního víka. Do drážky víka se umístí namazaný těsnící kroužek (6).
B Dno válce (B) se skládá ze zadního víka (7), těsnící manžety (5) a těsnícího kroužku (6). Montuje se podobně jako skupina A.
C Skupina C obsahuje díly pevně spojené s pístem (10). Na osazený konec pístní tyče (9) se nasadí tlumící píst (8). Potom se našroubuje na konec pístní tyče další tlumící píst (11) a utáhne momentovým klíčem.
A+B+C Na válec (12) se nasadí příruby (13) a pojistné kroužky (14) do drážek na obvodu. Po zasunutí pístu do válce se vsune přední víko.
Přední víko se fixuje čtyřmi šrouby (15). Na závěr se nasadí na válec zadní víko (B) a přišroubuje se k přírubě.
Po kontrole volného chodu pístu se po zašroubování šroubů tlumení (16) provádí zkouška těsnosti. Po ní se nastaví šrouby tlumení dojezdů.
Písemka
pneumatika_pohony