Části pístového kompresoru:
M |
motor |
↔ |
elektromotor nebo spalovací |
S |
spojka |
↔ |
spojuje hřídele a přenáší mezi nimi otáčivý pohyb |
1 |
píst |
↔ |
koná přímočarý vratný pohyb ve válci |
2 |
válec |
↔ |
vede píst |
3 |
kliková hřídel |
↔ |
točí se - je poháněna motorem, přenáší pohyb na ojnici |
4 |
ojnice |
↔ |
přenáší pohyb z klikovky na píst |
5 |
sací zpětný ventil |
↔ |
pouští vzduch do válce, ale nepouští ven (otvírá se dovnitř válce),
vzduch se nasává do kompresoru přes
filtr - odděluje se prach a nečistoty |
6 |
výtlačný zpětný ventil |
↔ |
vypouští vzduch z válce, ale nepouští dovnitř (otvírá se ven z válce)
- také se říká výfukový |
7 |
pružiny |
↔ |
urychlují vracení ventilů a udržují je dovřené |
Pracovní oběh pístového kompresoru (viz diagram tlak-objem):
1-2 |
Sání |
↔ |
píst jde od hlavy, podtlakem se otevře sací ventil, nad píst se
nasává vzduch (zvětšuje se objem, tlak se nemění) |
2-3 |
Stlačování |
↔ |
komprese - píst jde k hlavě – ventily jsou zavřené, nad pístem se
zmenšuje objem a zvětšuje se tlak vzduchu |
3-4 |
Výtlak |
↔ |
přetlakem se otevře výtlačný (výfukový) ventil a
vzduch se vytlačuje
z kompresoru, nad pístem zůstává (v mrtvém prostoru) zbytek vzduchu, který se nevytlačí |
4-1 |
Roztahování |
↔ |
expanze - píst
jde od hlavy – ventily jsou zavřené, nad pístem se zvětšuje objem
zbytku vzduchu a snižuje jeho tlak (vytváří se podtlak),
podtlakem se otevře sací ventil a začíná sání 1-2 |
Vlastnosti:
↔ |
jednostupňový |
↔ |
stlačení probíhá najednou v jednom válci |
↔ |
jednočinný |
↔ |
vzduch se stlačuje jen na jedné straně pístu |
↔ |
objemový výkon |
↔ |
nasávaný objem vzduchu za čas (za atmosférického tlaku) - také
kapacita |
↔ |
Q = S * H * q * n [l/min, m3/s, m3/h] |
↔ |
S je plocha
pístu, H je
zdvih pístu, q je
počet válců, n jsou otáčky
kompresoru, Q bývá do 100 m3/h |
↔ |
tlak |
↔ |
dosažitelný tlak na výstupu - do
7 bar |
↔ |
hlučnost |
↔ |
výstup vzduchu není plynulý (na výtlaku jsou tlakové rázy) -
kompresor je hlučný |
↔ |
znečištění vzduchu |
↔ |
vzduch je znečištěný olejem z mazání |
↔ |
chlazení |
↔ |
stlačováním se vzduch zahřívá (existuje nebezpečí vznícení mazacího oleje) -
kompresor se musí chladit - vzduchem (žebrováním a větrákem) nebo účinněji vodou |
↔ |
účinnost |
↔ |
Skutečné dodávané množství (objemový výkon) je nižší o objemové
(netěsnosti) a tepelné ztráty |