↔ | přenáší síly (je nositelem tlakové energie) | ||
↔ | maže mechanické části (snižuje tření) | ↔ | chrání kovy před korozí |
↔ | odvádí ztrátové teplo | ↔ | odplavuje nečistoty |
Změna objemu kapaliny vlivem tlaku | Změna objemu kapaliny vlivem teploty |
---|---|
↔ | závisí na tlaku a teplotě - oleje jsou do jisté míry pružné | ||
↔ | stlačitelnost | ↔ | zvýšením tlaku olej zmenšuje objem (asi o 0,65% při zvýšení tlaku o 100 bar – např. ze 100 l na 99,35 l) |
↔ | rozpínavost | ↔ | zvýšením teploty kapalina zvětšuje objem (asi o 0,65% při zvýšení o 10°C) |
↔ | V pevné uzavřené nádrži (bez vzduchu - objem kapaliny se nemůže zvětšit) dochází při zvýšení teploty ke zvětšení tlaku oleje - při zvýšení teploty o 10°C tlak stoupne o 100 bar |
↔ | vazkost - míra vnitřního tření kapaliny (jak moc se částice kapaliny vzájemně brzdí - závisí na přitažlivých silách mezi částicemi) | |
↔ | jednotka je Pascalsekunda (Pa.s) nebo newton sekunda na metr čtvereční (Nsm-2) (sekundy – protože to souvisí to s rychlostí proudění) | |
↔ | viskozita klesá se stoupající teplotou (olej se stoupající teplotou řídne) - obr. | |
↔ | je to převrácená hodnota tekutosti (hodně tekutá kapalina má nízkou viskozitu), neboli tekutost je převrácená hodnota dynamické viskozity |
↔ | Oleje s velkou viskozitou | ↔ | viskózní ("husté") - s malou tekutostí |
↔ | ztěžují a zpomalují pohyby hydraulických mechanizmů | ||
↔ | více se zahřívají při škrcení | ||
↔ | těžko se zbavují vzduchových bublinek | ||
↔ | Oleje s malou viskozitou | ↔ | hodně tekuté - řídké oleje |
↔ | neudrží mazací film - méně chrání proti zadření, zvětšují opotřebení součástí | ||
↔ | více prosakují |